tirsdag 31. mai 2011

Dumdalsgrottene, et fint turalternativ i regnvær.

Dumdalen, som ligger rett sør for Bøverton ved RV55, er en fredfull liten dal. Her er det frodig og pent, med et rikt utvalg av planter og blomster, Du har et par vann her inne også, Dumtjønne og Svarttjønne. Disse er helt utrolig klare, og man ser bunn på mange meter. Elven som renner her er også ganske så fascinerende, for noen ganger renner den oppå bakken, og andre ganger er den borte under bakken.
Dalen er slak og fin å gå i, med gode stier, og reiser seg fra underkant av 1000 meter, til over 1250 meter oppe ved Svarttjønne. Ved gode smågnagerår hekker fjellvåken her inne, og man kan ofte både se den og høre varselsskrikene, når vi nærmer oss.
Det som kanskje er mest spennende med Dumdalen, er utvalget av kalksteinsgrotter som ligger her. Disse har blitt til ved at vannet gjennum tusener av år har laget seg vei i fjellet, på bekostning av svake bergarter som nettopp kalstein. Grottene har alle forskjellige fasonger og størrelser, noen er store og vide, andre er så trange at man virkelig må trekke pusten for å komme igjennom.
En tur i disse grottene er svært så spennende for de aller fleste, og har man med seg regnklær, hodelykt og hjelm, så er det bare å utforske undergrunnen og klaustrofobien!
En spennende tur både for barn og voksne.
Ha en fin dag alle sammen!






8 kommentarer:

  1. Dette ser spennende ut

    SvarSlett
  2. Vi skal dit med en gjeng i juni, og jeg har skrytt på meg å være der før, men jeg husker ikke hvor jeg kjører..... Minnes at vi lette litt sist også, kan du gi meg en veiledning? Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!
      Om dere kommer fra øst, tar dere rv55 fra Lom sentrum. Kjør da i retning Sognefjellet/Sogndal. etterhvert passerer dere Jotunheimen Fjellstue....så kommer et stort vann, der Bøverton ligger i andre enden. Rett etter Bøverton går det da en dal innover til høyre....det er Dumdalen.
      Kommer dere fra vest, kjører dere over Sognefjellet, passerer Sognefjellshytta og Krossbu, fortsetter ned Breiseterdalen, og dere vil da få Dumdalen inn til venstre rett før dere kommer til Bøverton.
      Stikkordene er altså rv55, Bøverton og Dumdalen! =) GOD TUR!
      Om du vil ha beskrivelsen på kart, må du nesten sende meg en mail.

      Slett
  3. Hei hei! bare lurer på om dette er en ativitet det fint går ann å gjøre uten guide? er friluftsvant osv.
    tenkte dette som en lørdagsaktivitet da jeg og et par kompiser skal juve på sjoa rafting søndag 24.8 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tom!
      Ingen problem gå i grottene på egenhånd. Vil anbefale hjelm og hodelykt. Grottene er merket med malt nummer ved inngang, så det er mulig finne noen av dem. =)

      Slett
    2. hjertelig takk for svar! har du et tips til en inholdsrik rute (tall) som vi kan prøve oss på? er det vanskelig å finne frem til grottene fra en eventuell p plass eller vei? (skiltet?)

      Slett
    3. Nei da, det er ikke vanskelig. Om du sender meg en mail på fjellforer@gmail.com, så kan jeg sende deg en kartskisse når jeg kommer hjem igjen fra fjellet i kveld en gang.

      Slett