fredag 6. mai 2011

Storjuvtind 2344 moh

En topp som svært mange har sett, men få har besøkt, er Storjuvtind. Den er Galdhøpiggens nærmeste nabo, og ikke så fryktelig mye lavere. Med sine 2344 moh, er den av de absolutt grummeste!
Dette er en topp du som oftest er alene på. Ingen kø her, altså!
Ruten jeg vil beskrive, går fra Leirdalen, og er i et variert terreng. Du svinger altså av fra Rv55 og tar av mot Leirvassbu. Inne ved Geitsetra, rett før brua over Illåa, parkerer du bilen. Ta skiene på sekken, for nedre delen er snøfri. Følg sti innover langsmed Illåa, på nordsiden. Stigen reiser seg lett i terrenget og opp mot Raudhamrene. Her inne svinger du av, og søker innover dalen mellom Dumhø og Svarttinden. Dalen følges til du når fronten av Nørdre Illåbrean. Denne entres, og følges i venstre kant oppover mot Illåbandet. Fremdeles "vinter" og hardt fint føre, gjør at denne breruten kan gåes uten tau ennå. Men, se deg litt for her oppe, for Illåbandet er en typisk plass der det kan gå kramskred. Bandet forseres selvfølgelig på det "slakkeste" partiet, og du er nå inne på Storjuvbreen. En nydelig utsikt over noen av de høyeste toppene i Norge..og du står midt iblandt dem! Den første du har på høgre hånd, er Ymelstind..og nummer to er dagens mål...Storjuvtind. På motsatt side rager Skardstind. Landets 5.høgste topp, med sine 2373 moh. Vel, så går vi videre. Bakkene blir brattere, og her er det en fordel med stegjern og isøks. Toppen nåes uten store vanskeligheter, og utsikten åpenbarer seg! Breer og tinder rundt på alle kanter!! Dette er virkelig en kremtopp!
Retur den samme som opptur.
Vil anbefale dette som en finværstur, da den er litt tung og tar noe tid. En fantastisk tur, som du ikke vil angre på!
Ha en fin kveld alle sammen, og kos dere i fjellet i helga!
Bruk solkrem, solbriller og sunn fornuft, så går alt bra.