søndag 28. august 2011

Drømmer du om Himalaya?

Gauri Shankar, eller Tseringma som sherpaene selv kaller det, med sine 7134 moh.
Når været er som nå...regn, regn og atter regn, så er det ikke så mye morro finne på ute. Men, det er mange fine ting å gjøre inne også...om du er hjemme, på ei hytte eller i et telt. Sånne dager går oftest med til å klargjøre utstyr igjen, men er også flittig brukt til å planlegge nye turer, sjekke kart og bilder av tidligere turer...og drømme. Er viktig å ha drømmer og mål. Mange går sikkert rundt med en drøm om å få oppleve fjellandet Nepal og den mektige naturen i Himalaya. Da er mitt tips: GJØR DET!
Jeg har selv vært der, og fikk minner og bilder på netthinna som aldri blir borte. Og jeg skal tilbake...garantert! Et helt utrolig fjellandskap i en kollosal målestokk. Topper så brutale og voldsomme og nydelige, at man kan miste pusten. Naturen der kan med enkelhet beskrive som RÅ!
Likevel, det er mange muligheter. Du trenger ikke reise ivei på høye ekspedisjoner..du kan velge trekkingturer, som går noe lavere i terrenget, men likevel tar deg høyere enn du noen gang har vært før.
Jeg har mange venner fra dette landet. Ekte sherpafolk, som er fødde og oppvokst her inne. Jeg har jobbet sammen med dem i Jotunheimen, og besøkt dem på deres "hjemmebane" i Himalaya. Flere av disse er klatresherpaer, og har de fleste av 8000-meterstoppene på sin merittliste. Et helt utrolig folkeslag!
Om du har lyst til å oppleve en guida tur der borte, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med min venn Dawa Chhiri Sherpa, som driver selskapet Tseringma Treks & Expedition
http://tseringmatreks.com )
Han er merittert som den mest erfarne klatreren på topper over 8000 meter i hele verden, og har en merittliste som ser sånn ut:
Everest 8 ganger summit (8848m)
Cho Oyu 16 ganger  summit (8201m)
Shisapangma 1 gang summit(8116m)
Lhotse 1 gang summit( 8516m)
Makalu 1 gang summit(8463m)
Manaslu 1 gang summit (8163m)
Dhaulagiri 1 gang summit (8167)
Board peak 1 time summit(8174m)
Gesebrum- 1 ,1 gang summit 8140m)
Gesebrum -2, 1 gang summit (8145m)


Forsett å drøm, folkens!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar