lørdag 20. august 2011

Skardalstind 2100 moh.

Skardalstind, med sine 2100 meter, er en iøynefallende topp når man er ved Leirvassbu. Den stikker opp som en spiss pyramide i sydlig retning, og ser nesten kunstig symmetrisk ut. Toppen er fin og lett, og kan enten tas på dagsturer fra Leirvassbu eller Olavsbu, eller tas som et delmål på etappen mellom disse hyttene. Jeg vil nå beskrive ruten fra bilveien ved Leirvassbu.
Leirvassbu med sine 1410 moh, er et ofte brukt utgangspunkt på toppturer. Ruten du nå skal ta, går over brua, og retning Gjendebu/Olavsbu. Etter et lite stykke på den gamle anleggsveien til Gravdalen, tar man av denne, og følger stigen opp Høgvaglen. Det er fin utsikt allerede her oppe på ryggen, for man har fri sikt nedover Gravdalen, og får et vakkert syn av Hurrungane langt der ute i vest. Oppe på Høgvaglen, så går stigen etterhver nedover igjen, etter Høgvaglurda. Først passerer man Øvre Høgvagltjern, og så Nedre Høgvagltjern. Her kommer du da til et stigkryss. Ruten rett fram langsmed Langvatnet, tar deg til Gjendebu, men du skal ta til høyre, i retning Olavsbu. Elva steingåes med enkelhet, om man fortsetter stigen på andre siden. Først inn Semmeldalsmunnen, og så opp på Rauddalsbandet. Her oppe er du nå ferdig med stigåingen for en stund..iallefall til du kommer ned igjen. Nå er det bare å sikte seg inn på vestryggen oppover mot toppen, til du endelig står ved toppvarden. En skikkelig fin topp, midt i mylderet av andre høye topper!
Dette er en kremtopp, som jeg vil anbefale å ta med seg  om man er i området! Fra stigen på Rauddalsbandet, så er ikke dette rare avstikkeren!
Ha en fin fjellhelg, og god tur!
Leirvassbu - Skardalstind 2100 moh.