torsdag 4. august 2011

Store Rauddalstind 2157 moh.

Store Rauddalstind, med Leirvatnet og Leirvassbu i front.
Rauddalstindene, som ligger på rekke og rad mellom Simledalen og Rauddalen, kan enten bestiges som dagsturer, eller legges til på en hytte-til-hytte etappe mellom Leirvassbu, Olavsbu eller Skogadalsbøen. Jeg vil nå beskrive ruten fra Leirvassbu til Store Rauddalstind. Starten skjer på 1410 moh, og går på ruten merket til Skogadalsbøen, nedover Gravdalen. Her er det en gammel anleggsvei, fra den tiden flere av disse vassdragene ble regulert. Mange velger å gå denne, da den ligger mer eller mindre parallelt med stigen. Like etter Gravdalsfonne, tar du av fra veien/stigen, og svinger til venstre for å krysse elva, slik at du kan runde Høgvaglhøe og entre Simledalen. Simledalen er en koselig plass. Ingen stig her inne, men lett å orientere seg. Du har Rauddalstindene på din høyre hånd, og kan lett beskue både dem og Kristen- og Alvbreen. Alvbreen er den innerste, og ryggen sør for den, er neste referansepunkt. Ryggen tar deg greitt opp på kammen, og fra her oppe er det grei rute videre ut til Store. Bratt er det, og høyt kommer du, så litt svette og slit må du regne med. Det er uansett glemt når du står på toppkrona, og kan beundre vårt vakre fjellandskap!  Helt utrolig!
Man kan lette anmarsjen ved å ta i bruk sykkel nedover Gravdalen.
En topp å anbefale!!
Leirvassbu - Store Rauddalstind 2157 moh.